Stăpâniţi-vă impulsul de a vă scărpina

impulsul de mancarime in psoriazis

Întrerupeţi ciclul mâncărime/scărpinare

Dacă pruritul provocat de psoriazis vă determină să scărpinaţi zona afectată, este posibil să ştiţi deja că, deşi poate fi un remediu imediat, scărpinarea poate agrava inflamaţia pielii, determinând intensificarea durerii, iritaţiei provocate de leziuni şi chiar crăparea acestora.

Acest lucru poate accentua stresul legat de psoriazis care, la rândul său, poate agrava simptomele. Dar aveţi soluţii la îndemână. Ciclul mâncărime/scărpinare este un fenomen cunoscut printre persoanele cu psoriazis şi, există mai mulţi paşi pe care îi puteţi parcurge pentru a-l întrerupe.

Indiferent de motive, pentru a renunţa la obiceiul mâncărime/scărpinare, trebuie să scăpaţi iniţial de mâncărime. Tehnicile de distragere a atenţiei vă pot ajuta.

substituent pentru mancarime in psoriazis

Găsiţi un comportament substitutiv

Încercaţi să identificaţi mai bine momentele în care apare pruritul şi ce anume declanşează ciclul mâncărime/scărpinare. Păstraţi un jurnal şi notaţi momentele şi situaţiile în care impulsul de a vă scărpina este mai puternic – notaţi dacă pruritul pielii este real sau dacă doar simţiţi nevoia să vă scărpinaţi din obişnuinţă.

Indiferent de motive, pentru a renunţa la obiceiul mâncărime/scărpinare, trebuie să scăpaţi iniţial de mâncărimea psoriazisului. Tehnicile de distragere a atenţiei vă pot ajuta.

Notaţi factorii care declanşează pruritul – de exemplu, vorbitul la telefon, privitul la televizor – şi găsiţi comportamente substitutive pentru a opri pruritul. Poate mâzgălitul, desenul, scrisul sau trimiterea unui mesaj cu text unui prieten?

Faceţi ceea ce funcţionează pentru dumneavoastră

Dermatologii de la un spital îi învaţă pe pacienţii cu psoriazis o tehnică denumită „inversarea obiceiului”. Începeţi prin păstrarea unui jurnal în care să notaţi cât de des vă scărpinaţi. Este posibil să fiţi uimiţi de rezultate. De obicei, sunt mai bune decât speraţi.

Apoi, data viitoare când simţiţi nevoia să vă scărpinaţi, aşteptaţi 10 secunde. Poate fi nevoie să exersaţi o perioadă dar veţi reuşi în final.

În continuare, înlocuiţi scărpinatul cu un comportament nou – de exemplu, strângeţi pumnul timp de 30 de secunde. Nevoia de scărpinare trece de obicei după 30 de secunde. Acest lucru vă va ajuta să întrerupeţi ciclul de scărpinare din obişnuinţă.

În final, dacă senzaţia de mâncărime persistă, presaţi zona afectată cu degetul.

Exersaţi această tehnică în fiecare zi şi, în timp, puteţi observa că nu mai simţiţi impulsul de a vă scărpina la fel de des. În combinaţie cu folosirea unor creme sau a altor tratamente emoliente, această tehnică vă poate ajuta să reduceţi mâncărimile psoriazisului. Apoi, dacă întrerupeţi ciclul, nu veţi mai fi tentaţi să vă scărpinaţi şi să agravaţi situaţia.

Want to read more?